4 okt 2025 om 10:23 • Door onze nieuwsredactie • Leestijd: 1 min
Ursula von der Leyen, de voorzitter van de Europese Commissie, deed onlangs een krachtige oproep voor een grotere inzet op zelfrijdende auto’s in Europa. Tijdens de Italian Tech Week in Turijn benadrukte ze dat Europa moet voorkomen achter te blijven bij de Verenigde Staten en China op het gebied van autonome voertuigen.
AI-first strategie voor de auto-industrie
Von der Leyen stelde voor de Europese auto-industrie te laten groeien met een “AI-first” aanpak. Dit betekent dat kunstmatige intelligentie (AI) de prioriteit moet krijgen bij de ontwikkeling van nieuwe technologieën. Ze benadrukte dat zelfrijdende auto’s in de VS en China al een feit zijn en dat Europa ook deze weg moet inslaan. Door AI te gebruiken, kan de Europese autosector niet alleen meer auto’s produceren, maar ook verkeersveiligheid verbeteren, zo betoogde ze.
Verder legde von der Leyen uit dat AI kan helpen bij het verminderen van files en het verbeteren van de verbinding van afgelegen gebieden met het openbaar vervoer. Ondanks dat er vaak angst is voor banenverlies door technologie, benadrukte ze dat AI ook banen kan beschermen en zelfs nieuw kan creëren binnen Europa.
Netwerk van Europese teststeden
Een concreet voorstel van von der Leyen is het opzetten van een netwerk van Europese steden voor het testen van zelfrijdende voertuigen. Tot nu toe hebben 60 Italiaanse burgemeesters al interesse getoond om mee te werken aan dit initiatief. Von der Leyen liet weten dat de EU zal helpen bij het bouwen van voertuigen die speciaal voor Europese steden ontworpen zijn. “De toekomst van auto’s moet in Europa worden gemaakt,” zei ze.
Huidige stand van zaken autonome voertuigen
Europa loopt niet helemaal achter als het gaat om autonome auto’s. Sinds juli 2022 is het op bepaalde omstandigheden legaal om auto’s op niveau 3 autonomie te gebruiken. Dit betekent dat de bestuurder tijdelijk het rijden kan overlaten aan de technologie, maar wel alert moet blijven. De Europese Commissie wil in 2025 de regels verder ontwikkelen om nog geavanceerdere voertuigen toe te staan.
Chinese concurrentie en Europese reactie
Von der Leyen’s oproep komt op een moment dat Chinese autofabrikanten steeds meer marktaandeel in Europa winnen. Dit ondanks de strenge regelgeving. Chinese elektrische automerken hebben nu al 10% van de Europese markt veroverd. Merken als BYD hebben zelfs meer verkocht in juli 2025 dan grote namen zoals Tesla. Het lijkt erop dat Europese fabrikanten stevig moeten concurreren om bij te blijven.
Toekomst van mobiliteit in Europa
De oproep van von der Leyen is onderdeel van de bredere strategie van de EU om de concurrentiepositie van Europese industrieën te versterken. De autosector is in een rap tempo aan het veranderen door de druk om duurzamer en technologisch geavanceerder te worden. Von der Leyen gelooft dat AI niet alleen technologisch nuttig is, maar ook kan bijdragen aan een betere mobiliteit voor Europa.
De toekomst van deze plannen hangt af van de bereidwilligheid van steden, autofabrikanten en regeringen om samen te werken. Succes zal afhangen van de samenwerkingen en de mate waarin innovatieve stappen worden gezet.
Concluderend, von der Leyen ziet grote kansen in de ontwikkeling van door AI-aangedreven auto’s binnen Europa en spoort aan tot nauwe samenwerking om als heel continent voorop te kunnen lopen.
Dit artikel is tot stand gekomen met behulp van AI en gecontroleerd door onze redactie.
Referentie: https://www.bright.nl







